Application and Selection Process

There are multiple rounds to the K-L YES application and selection process. All applicants are required to submit a preliminary application, give a phone interview, attend an English proficiency exam, write some proctored essays, complete a K-L YES program application, and participate in group and individual in-person interviews. All finalists are selected on the basis of merit.

Step 1: Preliminary Application

» Check if you meet the Eligibility Criteria.

» The deadline for the preliminary application is October 31, 2021, 04:00 PM (Bangladesh Time).

Apply for the program online by clicking on the “Apply Now” button on the iEARN-BD website. In order to apply online you will need to submit on the application portal scanned copies of your passport size photograph, birth certificate, transcripts of current year and previous three years.

Or, Download the Preliminary Application from iEARN-BD website and send it with supporting documents by post/courier service to the iEARN-BD office. Supporting documents are one copy lab print passport size photograph, attested photocopy of birth certificate and attested photocopies of transcripts of current year and previous three years.

Guideline about transcript submission:

1) Transcript or recommendation for current grade/class in 2021. (Optional)

2) Transcript or recommendation for grade/class completed in 2020. (Mandatory)

3) Transcript for grade/class completed in 2019. (Mandatory)

4) Transcript for grade/class completed in 2018. (Mandatory)

If the transcript is unavailable for 2020, then the student must provide a recommendation letter from the institution head/teacher on the institution letterhead, stating the class/grade the student studied in 2020, with seal and signature. The recommendation must have an average grade based on assignments and online class performance.

Step 2: Phone Interview

» After the preliminary application screening, qualified candidates will be invited for a phone interview. The interview will be 3-minutes long and it is designed to test applicants. The details of the interview will be sent out only to the qualified applicants.

Step 3: ELTiS Test & In Class Essay

» Candidates who have qualified from the phone interview will sit for the ELTiS test & In Class Essay.

» About the ELTiS test: ELTiS stands for English Language Test for International Students.  There are two parts in the test; Listening (25 minutes) and Reading (45 minutes).

» About the In-Class Essay: Students will have to write 3 essays during the test. They will get 20 minutes to complete each essay.

Step 4: Final Application & Interview

» Final Application: Candidates who qualify in the ELTiS test & In-Class Essay will submit the final application. Students will be informed about the final application process if they qualify.

» Interview: Candidates who submit the final application will be called for the interview. There are two parts in the interview; individual and group.

The selection process will be completed within January 2022.

After interview (Step-4): A list of finalists and alternates will be announced from Washington D.C., United States of America. Selected students will be notified and will have to attend Pre-Departure Orientation (PDO) and Travel Orientation before travelling to the USA. Both of these events are mandatory for the program.

আবেদন ও বাছাই প্রক্রিয়া

১ম ধাপ: প্রাথমিক আবেদন

‌» যাচাই করে দেখুন যে প্রোগ্রামে আবেদনের পূর্বশর্তগুলি আপনার ক্ষেত্রে প্রযোজ্য কিনা।

‌» প্রাথমিক আবেদন সম্পন্ন করার চূড়ান্ত সময়সীমা ৩১এ  অক্টোবর, ২০২১, বিকাল ০৪:০০ (বাংলাদেশ সময়)।

IEARN-BD ওয়েবসাইটে “Apply Now” বোতামে ক্লিক করে অনলাইনে প্রোগ্রামের জন্য আবেদন করুন। অনলাইনে আবেদন করার জন্য আপনাকে আবেদন পোর্টালে আপনার পাসপোর্ট সাইজের ছবি, জন্ম সনদ, বর্তমান বছরের ট্রান্সক্রিপ্ট এবং আগের তিন বছরের ট্রান্সক্রিপ্ট জমা দিতে হবে।

অথবা, IEARN-BD ওয়েবসাইট থেকে প্রিলিমিনারি অ্যাপ্লিকেশন ডাউনলোড করুন এবং পোস্ট/কুরিয়ার সার্ভিসের মাধ্যমে সহায়ক ডকুমেন্টসহ iEARN-BD অফিসের ঠিকানায় পাঠান। সহায়ক ডকুমেন্ট হচ্ছে এক কপি পাসপোর্ট সাইজের ছবি ল্যাবপ্রিন্ট, জন্ম সনদের সত্যায়িত ফটোকপি এবং চলতি বছর এবং আগের তিন বছরের ট্রান্সক্রিপ্টের সত্যায়িত ফটোকপি।

ট্রান্সক্রিপ্ট জমা দেওয়ার জন্য নির্দেশিকা:

1) ২০২১ সালে বর্তমান গ্রেড/ক্লাসের জন্য ট্রান্সক্রিপ্ট বা রেকমেন্ডেশন। (অপশনাল)

২) ২০২০ সালে সম্পন্ন গ্রেড/ক্লাসের জন্য ট্রান্সক্রিপ্ট বা রেকমেন্ডেশন। (বাধ্যতামূলক)

3) ২০১৯ সালে সম্পন্ন করা গ্রেড/ক্লাসের ট্রান্সক্রিপ্ট। (বাধ্যতামূলক)

4) ২০১৮ সালে সম্পন্ন করা গ্রেড/ক্লাসের ট্রান্সক্রিপ্ট। (বাধ্যতামূলক)

যদি ২০২০ শিক্ষাবর্ষের জন্যে ট্রান্সক্রিপ্ট না থাকে, তাহলে শিক্ষার্থীকে অবশ্যই শিক্ষাপ্রতিষ্ঠানের প্রধানের কাছ থেকে শিক্ষাপ্রতিষ্ঠানের লেটারহেডে একটি রেকমেন্ডেশন প্রদান করতে হবে, যেখানে শিক্ষার্থীর ২০২০ এ পড়াশোনা করা ক্লাস/গ্রেডে উল্লেখ করবে এবং শিক্ষাপ্রতিষ্ঠানের সীল সহ স্বাক্ষর থাকবে। আরো থাকবে গ্রেড বাউন্ডারি/মার্ক রেঞ্জ টেবিল সহ অ্যাসাইনমেন্ট এবং অনলাইন ক্লাস পারফরম্যান্সের উপর ভিত্তি করে সব বিষয়ে শিক্ষার্থীর গড় গ্রেড।

২য় ধাপ: ফোন ইন্টারভিউ

‌» প্রাথমিক আবেদন এর পর যোগ্যতার ভিত্তিতে তালিকা প্রকাশ করা হবে এবং যোগ্যতার তালিকা অনুযায়ী ফোন ইন্টারভিউ-এর জন্য আমন্ত্রিত করা হবে। ইন্টারভিউ ৩-মিনিট দীর্ঘ হবে। সাক্ষাত্কারের বিস্তারিত ফলাফল শুধুমাত্র যোগ্য প্রার্থী দের পাঠানো হবে।

৩য় ধাপ:  ELTiS পরীক্ষা এবং  ইন-ক্লাস প্রবন্ধ রচনা

» ফোন ইন্টারভিউ থেকে বাছাইকৃত সীমিত সংখ্যক প্রার্থীবৃন্দ  ELTiS পরীক্ষা এবং In Class Essay তে অংশগ্রহণ করবে।

» ELTiS পরীক্ষা সম্পর্কে:  ELTiS এর পূর্ণরূপ হলো English Language Test for International Students। এর দুটি অংশ রয়েছে: লিসেনিং (২৫ মিনিট) এবং রিডিং (৪৫ মিনিট)

» ইন-ক্লাস প্রবন্ধ-রচনা সম্বন্ধে: অংশ নেওয়া আবেদনকারীদের ৩টি প্রবন্ধ রচনা তৈরি করতে হবে। প্রতিটির জন্য সময় থাকবে ২০ মিনিট করে।

৪র্থ ধাপ: চূড়ান্ত আবেদন এবং ইন্টারভিউ

» চূড়ান্ত আবেদন: ELTiS পরীক্ষা এবং ইন-ক্লাসের প্রবন্ধ রচনা পরীক্ষার সাফল্য অর্জনকারীরা চূড়ান্ত আবেদন জমা দেবে। তারা যোগ্য বিবেচিত  হলে চূড়ান্ত আবেদন প্রক্রিয়া সম্পর্কে শিক্ষার্থীদের জানানো হবে।

» ইন্টারভিউ: যে সব আবেদনকারী রা চূড়ান্ত আবেদনপত্র জমা দিবে তাদের কে ফাইনাল ইন্টারভিউ এর জন্য আমন্ত্রণ করা হবে। ইন্টারভিউ এর দুই (২) টি অংশ : ব্যাক্তিগত এবং দলগত।

» নির্বাচন প্রক্রিয়া জানুয়ারী ২০২২ এর মধ্যে সম্পন্ন করা হবে।

ইন্টারভিউয়ের পরে (চতুর্থ ধাপ), ওয়াশিংটন ডিসি , যুক্তরাষ্ট্র, থেকে চূড়ান্ত ও অল্টারনেটদের তালিকা ঘোষণা করা হবে। নির্বাচিত আবেদনকারীদেরকে অবহিত করা হবে এবং USA যাওয়ার আগে  প্রি-ডিপার্চার ওরিয়েন্টেশন (PDO) এবং ট্রাভেল ওরিয়েন্টেশনে অংশগ্রহণ করতে হবে। উভয় ওরিয়েন্টেশনই প্রোগ্রামের জন্য বাধ্যতামূলক।